De oudheid is vanaf de renaissance voor verschillende doeleinden gebruikt, bijvoorbeeld door politici die klassieke voorbeelden aanhalen in hun betoog. In Controverses, het themaboekje dat ter gelegenheid van de Week van de Klassieken wordt gepubliceerd, onderzoeken Anton van Hooff, Tom Buijtendorp en Daan Nijssen hoe dat vandaag de dag gebeurt. Een voorbeeld hiervan is hoe moderne Iraniërs refereren aan Cyrus de Grote en Darius I. Het gaat niet over academische debatten, of over de vraag of de receptie ‘juist’ is (al kan dat een belangrijke vraag zijn), maar over hoe het beeld van de oudheid wordt gebruikt, of erger nog: misbruikt.
Lees meer >
Over de auteur
Anton van Hooff
Anton van Hooff (1943) was tot 2008 hoofddocent klassieke geschiedenis aan de Universiteit Nijmegen. Hij schrijft voor diverse kranten en tijdschriften en geeft lezingen over onderwerpen uit de klassieke geschiedenis. Van Anton van Hooff verschenen onder andere Klassiek, Athene en Sterven in stijl.
Daan Nijssen (1989) studeerde Oudheidstudies aan de VU, waar hij zich specialiseerde in de geschiedenis van het Oude Nabije Oosten. Na zijn studie publiceerde hij onder meer in ‘Ancient History Magazine’ en op Sargasso.nl.
Tom Buijtendorp (1962) werkte jarenlang als journalist voor NRC Handelsblad en Quote en was werkzaam als stragetisch adviseur in het bedrijfsleven. Hij promoveerde aan de VU op een proefschrift over Forum Hadriani. Hij publiceert regelmatig over archeologie, historie en bestuur.
De oudheid is vanaf de renaissance voor verschillende doeleinden gebruikt, bijvoorbeeld door politici die klassieke voorbeelden aanhalen in hun betoog. In Controverses, het themaboekje dat ter gelegenheid van de Week van de Klassieken wordt gepubliceerd, onderzoeken Anton van Hooff, Tom Buijtendorp en Daan Nijssen hoe dat vandaag de dag gebeurt. Een voorbeeld hiervan is hoe moderne Iraniërs refereren aan Cyrus de Grote en Darius I. Het gaat niet over academische debatten, of over de vraag of de receptie ‘juist’ is (al kan dat een belangrijke vraag zijn), maar over hoe het beeld van de oudheid wordt gebruikt, of erger nog: misbruikt.