De oprichting van het Duitse keizerrijk

Vandaag, 150 jaar geleden vond de Reichsgründung plaats. Ook wel bekend als de oprichting van het Duitse keizerrijk.

Dit verliep niet al te soepel. De nieuwe keizer zou Wilhelm I van Pruisen worden. De Duitse vorsten waren degenen die deze keuze maakten. Echter was Wilhelm niet erg blij met zijn nieuwe functie. Om er vanaf te komen kocht hij de Beierse koning Lodewijk II om tot het uitvoeren van deze functie.

Wil je meer te weten komen over het Duitse keizerrijk? Het boek Het Duitse Keizerrijk beschrijven Uwe Klussmann en Joachim Mohr hoe het afgetakelde Duitsland in minder dan een halve eeuw uit kon groeien tot een grootmacht.

Of bestel het boek via de website van uw favoriete boekhandel!
Er is ook een e-book beschikbaar.

Meer over het boek

Onder Pruisische heerschappij bloeide het land op, in economisch en militair opzicht. Het was een periode van snelle bevolkingsgroei, industrialisering en culturele bloei. Totdat de Eerste Wereldoorlog voorgoed een einde maakte aan het keizerrijk. Deze Nederlandse editie van Het Duitse Keizerrijk bevat een extra hoofdstuk van Arnout van Cruyningen over de verhoudingen tussen keizer Wilhelm II en zijn Nederlandse, Belgische en Luxemburgse koninklijke verwanten.

 

Lees alvast een fragment

Bankdirecteur Siemens gokt op binnenlandse transacties, zoals de verkoop van staatsleningen. In plaats van langjarige industriefinancieringen geeft hij de voorkeur aan overzichtelijke handelskredieten met een korte looptijd. Herhaaldelijk komt de manager in aanvaring met de oprichters over de koers van de bank. Hij dreigt met aftreden, maar men wil geen afscheid van hem nemen. Siemens vergroot het aantal filialen en breidt de handel in deposito’s uit met spaartegoeden. De Deutsche Bank verstrekt in toenemende mate leningen aan deelstaten en steden, en schroeft haar omzet al in 1875 omhoog naar 5,5 miljard mark.

De overzeese euforie leeft snel weer op. Wie aan het eind van de negentiende eeuw geld wil verdienen, investeert in spoorwegaandelen. De markt van de toekomst heet Amerika. ‘Ik geloof dat wij in Berlijn ook de Amerikaanse zaken moeten aanpakken,’ zegt Siemens voor zijn reis naar de Verenigde Staten in 1883. En hij voegt eraan toe: ‘Uiteindelijk ligt Amerika dichter bij ons dan Italië, ondanks de Gotthardtunnel.’

Wil jij ook wekelijks nieuws ontvangen over onder andere nieuwe boeken? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief!