Nieuw: ‘De X op de kaart’ van Michael Scott

Vanaf vandaag is De X op de kaart van Michael Scott beschikbaar in de (online) boekhandel! Het verhaal van archeologie in acht sensationele vondsten.

Over het boek

In de zomer van 1990 vertrekt archeologe Natalia Polosmak per helikopter naar het onbereikbare Oekokplateau in Altaj, gelegen op 2250 meter hoogte, omringd door majestueuze bergpieken. Haar missie op deze bovenaardse locatie: ingevroren graftombes van Pazyryk-volken opsporen en deze gecontroleerd ontdooien en opgraven. Ze heeft het geluk aan haar zijde. Vanuit de helikopter wijst Natalia een willekeurige landingsplaats aan en direct de volgende ochtend tipt een Russische grenspatrouille haar over een stapeling van stenen die op de aanwezigheid van een ijstombe duidt. Wat zich onder deze stapel stenen bevindt, zal Natalia’s stoutste dromen overtreffen.

‘Als je van Indiana Jones houdt: dit is het echte werk.’ – Dan Snow

In De X op de kaart neemt hoogleraar Michael Scott de lezer mee op een spannende reis langs acht van de beroemdste archeologische vindplaatsen uit de geschiedenis. Scott schetst een compleet beeld van de vondsten: de historische context, de mensen achter de vondst en de ontwikkelingen in de wetenschap die de vondst met zich meebracht of mogelijk maakte.

https://www.boekenwereld.com/arnout-van-cruyningen-de-koning-van-hispanje-9789401916431  Of bestel hier het e-book 

Over Michael Scott

MICHAEL SCOTT is hoogleraar oude geschiedenis aan de Universiteit van Warwick. Voor de BBC, National Geographic en History Channel maakt hij verschillende tv- en radioprogramma’s, waaronder Ancient Invisible Cities. De X op de kaart is zijn eerste boek dat naar het Nederlands is vertaald.

 

Lees alvast een fragment

De eerste keer dat ik de Steen van Rosetta zag, was die hoger dan ik. Hij stond op een voetstuk, gekerkerd in een glazen kast, vriendelijk verlicht door de zachte gloed van museumlampen. Zijn rafelige, scherpe bovenrand stak in de lege lucht boven hem als de pieken van de Mount Everest. Ik was acht jaar en bezocht voor het eerst het British Museum in Londen. Ik herinner me de zangerige stem van de gids die de belangrijkste feiten over de steen aaneenreeg. Maar toen ik daar tegen de glazen gevangenis van de steen gedrukt stond, had ik alleen maar aandacht voor de duizenden symbooltjes en lettertjes die eroverheen dansten. Dit brok donkergrijs granodioriet, anders totaal bewegingloos, kwam erdoor tot leven. Het was geen Egyptische mummie, waar we als achtjarigen eerlijk gezegd meer in geïnteresseerd waren. Maar de steen maakte grote indruk op me. Ik stelde me de mensen voor die duizenden jaren geleden voor die steen stonden, net als ik nu, en die al die symbooltjes en lettertjes erop hadden gekrast. Wie waren ze? Hoe heetten ze? Hoe zag hun leven eruit?