Nieuw: Een geschiedenis van de wereld in twaalf scheepswrakken

Twaalf losse verhalen, over twaalf unieke schepen, vormen één geschiedenis van de wereld. Vanaf vandaag is Een geschiedenis van de wereld in twaalf scheepswrakken van David Gibbins verkrijgbaar in de (online) boekhandel!

Over het boek

Het bevaren van de zeeën, het willen temmen van het water: het lijkt iets inherents menselijk te zijn, maar dat maakt het niet minder gevaarlijk. Talloze schepen vonden hun noodlot op de open zee en werden diep onder water een tijdcapsule, beschermd door water, zand en de afwezigheid van zuurstof. Dankzij de komst van het diepzeeduiken en daarmee de maritieme archeologie kunnen deze tijdcapsules ontdekt, geopend en onderzocht worden. Archeoloog David Gibbins verweeft het verhaal van twaalf van de boeiendste scheepswrakken samen tot één geschiedenis van de wereld.

Van de Middellandse Zee tot de Indische Oceaan en van de prehistorie tot de moderne tijd: elk wrak vertelt een verhaal over zijn tijd, de plek waar het vandaan kwam en de plek waar het naartoe ging. De glans van goud en verloren schatten is nooit ver weg, maar zelfs een eenvoudige potscherf kan een hele nieuwe kijk op het verleden opleveren.

https://www.boekenwereld.com/arnout-van-cruyningen-de-koning-van-hispanje-9789401916431 of bestel het e-book

Over de auteur

David Gibbins schreef eerder zeven historische romans, waaronder de internationale bestseller Atlantis. Voordat hij fulltime schrijver werd, gaf hij in Engeland bij een decennium lang les in archeologie, geschiedenis en kunstgeschiedenis. Gibbins is een gepassioneerde duiker en leidde meerdere succesvolle ontdekkingsreizen.

Leesfragment uit het boek

Op 28 september 1992 werd er een opmerkelijke ontdekking gedaan in Dover, de haven aan de zuidkust van Engeland, naast de beroemde witte kliffen. Werklui die op zes meter onder het huidige straatniveau een schacht voor een stormwaterpomp groeven, stuitten op oud houtwerk. De archeologen die het werk volgden, lieten het graven onmiddellijk stilleggen en daalden af om het hout te onderzoeken. Het materiaal lag onder de middeleeuwse stadsmuur en een Romeinse golfbreker van hout, die gebouwd werd toen Dover de basis was voor de vloot die in het Kanaal patrouilleerde. Dat betekende dat het houtwerk waarschijnlijk op zijn minst uit de ijzertijd dateerde, meer dan tweeduizend jaar geleden, voordat de Romeinen in Brittannië arriveerden. Tot grote opwinding van de archeologen beseft en ze dat ze naar de restanten van een boot keken, en dat de constructietechnieken het dichtst in de buurt kwamen van die van bootfragmenten uit Noord-Engeland, daterend uit de bronstijd. Ze wisten dat hun vondst van groot belang was voor de studie van de Britse prehistorie, maar op dat moment hadden ze er geen idee van dat dit het oudste zeeschip was dat ooit op de hele wereld werd gevonden. Lees hier een langer fragment.